This blog is about books, eBooks , my memories .

Thursday, February 19, 2015

جهان هولوگرافیک

"خدا کند که نفس های آخرم باشد
اگر که غیر هوای تو در سرم باشد

پارمیس جان ، سلام
بهمن در واپسین دم ازم پرسید:« این پست را بنویسی و بمیرم بهتره ، یا ننویسی و آرزو بر دل باهات وداع کنم؟»
آه، چه غمگین انگیز! نتوانستم دلش را بشکنم، این شد که این نامه را نوشتم.

​Source: Wikimedia Commons, Tim Reckmann.

ببند بال و پرم را نه ... خانه ی من خوبی ست
قــــــــفس برای پـــــرنده نمی پـــــــــرم باشد
سال 93 چه زود پرید، انگار همین دیروز فروردین بود، باورت می شه فقط 29 برگ از تقویم 93 مونده ؟ آره؟ فقط آهی از ته دل بکش و بگو : آهــــــــ، چه زود گذشت.
حالا که به ماه پایانی سال رسیدیم، سعی می کنیم تند تند و با شتاب کارهای نصفه کاره و ناتموم را به سرانجام برسونیم ، همه در حال  بدو بدو هستند، خانه تکانی شب عید هم که مصیبتیه - ولی وقتی خونه تمیز و مثل دسته گل می شه کلی کیف می کنی- منم تو این نفس های آخر سال سرگرم کتابهای نصفه نیمه خوانده و داستانهای روی کاغذ نیومده هستم.

Source: Wikimedia Commons, Dan Leveille.
مگر برای شما فرق می کند اصـلن
که باز روسری ساده بر سرم باشد
گفتم کتابهای ناتموم، تو چند هفته ی اخیر من دو تا از کتابهای " درن شان" را خواندم ، و هم اکنون در فصل سوم جلد بعد هستم ، چند تا کتابهای انگلیسی نصفه نیمه هم در دست دارم ، که ان شاء الله به زودی - اگر من براشون وقت بگذارم- به پایان می رسند، اما بهترین ، جالب ترین و باحال ترین کتابی که امسال خوانده ام و دارم می خوانم و خواهم خواند کتاب " جهان هولوگرافیک " نوشته ی آقای " مایکل تالبوت " و ترجمه ی  آقای " داریوش مهرجویی " ست، این قدر از این کتاب خوشم آمد که چند فصل اولش را یک ضرب خواندم ، اما بعد که سرگرم نوشتن داستانهام شدم از بقیه ی کتاب باز ماندم.
نکته ی جالبش این است که چند سال پیش می خواستم این کتاب را بخوانم چند صفحه ی نخستش را هم مطالعه کردم ، اما از خواندنش منصرف شدم، حالا درست بعد از عرضه ی " هولو لنز " مایکروسافت باز این کتاب چشمم را گرفت، و هر چه بیشتر خواندم ، بیشتر علاقه مند شدم.

دوباره دخـــتر همســـــــایه دیده اید انگار
« چقدر دختر خوبی ست خواهرم باشد. »
البته این کتاب شاید چندان ربطی به هولو لنز و عینک گوگل نداشته باشد، اما شگفت انگیز است، این نظریه به ما می گوید تمام برداشتی که ما از جهان داریم تقریباً توهم خودمان هست، دنیا اصلن اون طوری نیست که ما می پنداریم، جهان هولوگرافیک است، یعنی یک مجموعه ی واحد و یکپارچه ، یک نظم مستتر، آن چه به نظر ما آشفتگی است در حقیقت کاملاً منظم است ، این همان برداشتی است که عرفای ایرانی قرن ها قبل از دنیای مادی داشتند. 
هر شیئی  - چه کوچک چه بزرگ-  در این جهان تصویری از کل جهان را ارائه می دهد، حیرت انگیز است، نه؟ یعنی تک تک سلولهای بدنم تصویری از کل بدنم هستند و تصویری از دنیای اطرافم ، فوق العاده ست !
برای چشمان ما که عادت کرده اند به هر پدیده به عنوان موجودی مستقل و مجزا بنگرند، این فرضیه باور نکردنی و حتی شاید احمقانه به نظر برسد، اما بسیاری از فیزیکدانان، پزشکان، روانشناسان ، روانکاوان و عرفا به درستی این نظریه ایمان دارند.
من که خیلی هیجان زده شدم، این نظریه جوابی برای سؤالهایی هست که مدام تو ذهنم می چرخند و گاهی مرا بهت زده و پریشان می کنند؛ مثلاً این که چرا گاهی با آدمها یا مکانهایی که قرن ها پیش از ما وجود داشتند می توانیم رابطه ی خیلی صمیمی برقرار کنیم، انگار اونها را واضح و روشن می بینیم، یا چرا خواب هایی می بینیم که بعداً دقیقاً رخ می دهند، یا از موضوعی خبر داریم که دیگران به ما نگفته اند، چرا وقتی برای یکی از عزیزانمان یا دوستانمان اتفاق بدی می افتد همان لحظه حس می کنیم و ...

جهان هولوگرافیک پاسخی روشن برای پدیده هایی مانند تله پاتی ، معجزات، نیروهای فراطبیعی و ... دارد- وقتی بخش چند شخصیتی ها را می خواندم ، با خودم فکر کردم چه جالب بود اگر من هم مدتی چند شخصیتی بودم :)  آنها می توانند کار بیشتری انجام بدهند، وقتی یکی از شخصیت ها مشغول کار است ، دیگری خفته، یا هنگامی که شخصیت بیمار و سالم جای خودشان را عوض می کنند، بیماری جسمی شخص یکباره ناپدید می شود، تازه آنها اکثراً جوان می مانند - اشتباه برداشت نشود، کتاب درباره ی بیماریهای روحی نبود، اما در بین کتاب از پدیده های طبیعی ، معجزات و بیماریهای روحی به عنوان دلایلی برای درستی نظریه استفاده شده بود- طبق این نظریه درمان قسمتی از جسم انسان بدون در نظر گرفتن کل بدن و منشاء اصلی بیماری به بازگشت مجدد بیماری بهبود یافته یا انتقال بیماری به قسمت دیگری از بدن منجر می شود.
" در حالی که الگوی سنتی روان درمانی و روانکاوی صرفاً شخصی و زندگینامه ای است. پژوهشهای نوین در زمینه ی هشیاری توانسته ابعاد ، سطوح و قلمروهای جدیدی عرضه کند و نشان دهد که روان انسانی اساساً با کل جهان و همه ی موجودات متناسب و هم سنخ است.
                استانیسلاف گروف در کتاب فراسوی مغز "

خـــدا خـدا به کدامین خدا قسم آخر
که حرف های قشنگ تو باورم باشد؟
خبرهای امروز همه درباره ی گلس بود، تیم کوک می گوید: «من همیشه می دانستم که گوگل گلس شکست خواهد خورد. » ، اما ژاپنی ها نظر دیگری دارند ، در حالی که گوگل پروژه ی گلس را پرونده ای مختومه اعلام کرده است، ژاپنی ها قصد دارند این فناوری را میان کاربران حرفه ای همانند پزشکان و مهندسان ببرند یکی از مدیران Seiko Epson گفته است :« شکی نیست که تا ده سال دیگر استفاده از این فناوری کاملاً مرسوم می شود.»
سونی هم که مدتهاست در این زمینه تحقیق می کند قرار است عینک AR glasses را پس از بررسی روانه ی بازار کند، هنوز مشخص نیست که آیا این فناوری ها برای کاربران عادی هم در دسترس هست با نه؟

اگر که سـکه ی پولت نکردم از فـــــردا
ز هر چه آدم بی عرضه کمترم ... باشد
گوگل شجاعانه مقابل دستور دادگستری آمریکا ایستاده است؛ وزارت دادگستری ایالات متحده در تلاش است که دامنه ی نفوذ دولت آمریکا را بر روی جستجوهای اینترنتی افزایش بدهد، گوگل البته با نقض حریم شخصی کاربران نه تنها موافق نیست، بلکه معتقد است این حرکت نسنجیده در آینده تبعات ناخوشایندی برای دولت آمریکا در پی خواهد داشت.


آخر هفته ی به یاد ماندنی داشته باشید
                                                                             M.T
سراینده : مانا یاد مریم حاتمی 


Click to download the free related photo pack




"اگر از نزدیک به یک موجود انسانی بنگریم ، بی درنگ در می یابیم که او به واقع یک هولوگرام یگانه و خاص خود است؛ خودکفا، خودزا و خودشناسا. با این حال اگر قرار بود این موجودات زنده را از متن سیاره ایش خارج سازیم، بلافاصله در می یافتیم که شکل انسانی وی بی شباهت به یک ماندلا یا شعر نمادین نیست، زیرا به لحاظ شکل و طرز رفتارش آکنده از اطلاعاتی قابل فهم در باب امور جسمانی، اجتماعی ، روان شناختی و تکاملی است. اموری که خود در میان آنها آفریده شده است.        
                                        دکتر کن دیچوالد، در کتاب سرمشق هولوگرافیک "


​​Google warns of US government 'hacking any facility' in the world

Sony is releasing its own AR glasses in spite of Google Glass failure

Tim Cook says he always knew Google Glass would fail

Is a Google or Apple car good for Detroit?

Forget Google Glass. Here's Japan's Plan to Make Them a Success




M.T

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com