This blog is about books, eBooks , my memories .

Wednesday, May 21, 2014

سبک یادگیری خود را کشف کنید


_______________________________________________
 هنگام خرداد: دلهره ، اضطراب ، دستهای عرق کرده ، چشم های قرمز و پف آلود ، شب زنده داری ، راه رفتن و کتاب خواندن ، گریه ها و خنده ها ، نصیحت ها و هشدارها ، تق تق کفش های خانم معلم در سکوت سرد کلاس  برایم تداعی می شود. اگر چه ماه خرداد شروع فصل امتحانات است ، اما امسال حدود یک هفته ای هست که هیجان امتحان در چشم های زیبای خواهر نوجوانم موج می زند ، امسال خرداد زودتر به ما سلام گفته است

شاید الان فرصت مناسبی برای خواندن کتاب های در زمینه ی یادگیری مطالعه ی موفق نباشد ، اما بد نیست نام این کتابها را در گوشه ای یادداشت کنید تا پس از امتحانات و در تعطیلات تابستان آنها را بخوانید ،تا برای سال تحصیلی بعد آماده تر باشید


چگونه تاریخ را مطالعه کنیم ؟ چطور ریاضی را یاد بگیریم ؟ چگونه یک شعر را از بر کنیم ؟ کدام روش برای یادگیری جغرافیا مؤثرتر است ؟ و .. اینها سرفصل های کتاب " 57 درسی برای تقویت حافظه " ، ترجمه و تألیف" دکتر عبدالکریم قریب " هستند . با مطالعه ی این کتاب نه تنها روش یادگیری دروس مختلف را فرا می گیریم بلکه با صرف 15 دقیقه در روز و مطالعه ی  یک درس  در کمتر از 2 ماه  قدرت حافظه مان 2 ، 3، 5، 10 و یا 100 برابر و  به عبارتی صاحب یک حافظه ی شگفت انگیز می شویم


کتاب را برمی دارم ، چند سطری که می خوانم ، مرغ خیالم پرواز می کند و اوج می گیرد ، " خوب من پرواز کن در آسمان گرم عشق " ، وقتی دوباره به کتاب نگاه می کنم ، چند ساعتی گذشته است و من و کتاب هنوز اندر خم  کوچه ی اول هستیم . عدم تمرکز یکی از معضلات یادگیری و مطالعه است . کتاب " مطالعه ی موفق با تمرکز " به قلم آقای " م. حورایی" روش های تمرکز حواس و مطالعه ی موفق را در چند گام ساده به ما می آموزد . " این کتاب را بخوانید ، اگر مصمم هستید ، و اراده ی راسخ کرده اید، تمرکز تان بهتر شود . تمرینها را انجام دهید و به پیشرفت یقین داشته باشید."

برای پیشرفت و پیروزی سه چیز لازم است 
 
اول پشتکار ، دوم پشتکار و سوم پشتکار
                                                  لرد بایرون
____________________________________________



تغذیه ی خوب ، خواب کافی ، زمان مناسب مطالعه

در دوره ی راهنمایی یکی از دبیرانم می گفت : " کشمش ، خرما ، سیر ، بادام ، کنجد  وسیب قرص هوش هستند." ما هر روز مجبور بودیم به سخنرانی های جالب ایشان درباره ی فواید تغذیه ی مناسب و پرهیز از تنقلات و مواد غذایی کم ارزش گوش کنیم ، البته صد درصد حق با ایشان بود ، ولی چشم پوشی از تنقلات کار سختی است. به هر حال شما این غذاهای انرژی زا در رژیم غذاییتان بگنجانید و مصرف قرص منیزیم ، ویتامین ث و ویتامین ب کمپلکس را فراموش نکنید

اهمیت خواب در یادگیری و تمرکز حواس بر کسی پوشیده نیست ، پس به موقع بخوابید ، تا سر وقت بیدار شوید و سرحال باشید. دست کم 8 ساعت خواب شبانه برای تمرکز حواس لازم است

راستی چه ساعتی ، ساعت مطلوب مطالعه ی شماست؟ عده ای معتقدند اوایل صبح بهترین زمان مطالعه و یادگیری است ، چون مغز ساعتها استراحت کرده و برای یادگیری مطالب جدید آماده است و گروهی دیگر مطالعه ی آخر شب را توصیه می کنند، چون خواننده پس از مطالعه می خوابد و اطلاعات جدیدی به ذهنش وارد نمی شود ، پس مطالب خوانده شده در ذهنش تثبیت می شود . اما تحقیقات نشان می دهند که ساعت 8/5 صبح تا 6/5 بعد از ظهر بهترین زمان مطالعه است. با این وجود زمان ایده آلی برای مطالعه وجود ندارد و کاملاً به شما بستگی دارد ، چه ساعتی بهتر یاد می گیرید ؟ همان ، ساعتِ مطالعه ی شماست

___________________________________________________

چند راه کار ساده برای افزایش تمرکزهنگام مطالعه


زمان و مکان ثابتی برای مطالعه ی خود در نظر بگیرید
بلافاصله پس از غذا خوردن مطالعه نکنید
اگر در حین مطالعه فکری به ذهنتان آمد ، آن را بر روی کاغذی یادداشت کنید ، پس از مطالعه فرصت  دارید در موردش فکر کنید
هر نیم ساعت یکبار استراحت کنید
در حین مطالعه کاملاً ثابت و بی حرکت ننشینید ، هر چند دقیقه یکبار حرکتی به خود بدهید ، تا خون بیشتری به مغزتان برسد و احساس خواب آلودگی و خستگی نکنید
عواملی حواس پرتی را از محیط خود حذف کنید. مثلاً اگر از  وسایل روی میزتان خاطره ی خوشایندی دارید که حواستان را پرت می کند ، آنها را قبل از شروع مطالعه از روی میز بردارید

__________________________________________


سبک مطالعه و یادگیری من


من عادت نداشتم به توصیه های دیگران توجه کنم ، و به سبک خودم درس می خواندم ، بازدهی خوبی هم داشتم

مثلاً همه می گفتند صبح زود درس بخوانید ، من صبح زود کسل هستم ، و اصلاً تمرکز حواس ندارم ، مهم نیست شبها چه ساعتی بخوابم ، صبح زود به اندازه ی میانه ی روز تمرکز ندارم ، بنابراین همیشه 9 صبح به بعد درس می خواندم ، عادت نداشتم که شب ها ی امتحان بیدار بمانم ، حتی اگر کتابم را نخوانده بودم ، هم شب می خوابیدم .فقط یک بار که امتحان زیست شناسی داشتیم ، نیمه شب از خواب بیدار شدم و درس خواندم  خیلی گیج بودم ، و آن فصل هم فصل واقعاً سختی بود ، ولی در کمال تعجب  نمره ام 20 شد . این تجربه را دیگر تکرار نکردم

 هیچ وقت نمی توانستم یک جا بنشینم و درس بخوانم ، همیشه راه می رفتم ، گاهی هم که می نشستم باز باید حرکت می کردم ، خلاصه در حیاط یا اتاق راه می رفتم و درس را با صدای بلند تکرار می کردم . تنها عیبی که این روش داشت این بود که اولاً من تمام کلمات کتاب را حفظ می شدم ، بنابراین سر امتحان همیشه ورق و وقت کم می آوردم ، دوم این که چون انرژی کم می آوردم معمولاً نمی توانستم بیش از 1/3 کتاب را بخوانم ، به همین دلیل برای 2/3 باقی کتاب به دانسته هایم اکتفا می کردم . البته شانس معلمانم بود ، چون اگر کل کتاب را می خواندم معلوم نبود چند تا صفحه دیگر لازم داشتم

به همین دلیل همیشه به دیگران توصیه می کنم ، سبک مطالعه ی خودتان را پیدا کنید ، خوب است با روشهای جدید آشنا شویم و الگوی خودمان را اصلاح کنیم ، اما تقلید کامل  از  روش دیگران معمولاً نتایج جالبی ندارد

سر امتحان هم اول سوالهای آسان را جواب دهید ، بعد سوالهای متوسط و سخت . اگر جواب سوالی را نمی دانید ، هرگز آن را خالی نگذارید ، به سوال دقت کنید، معلم سوم دبستانم می گفت : اکثر مواقع جواب در خود سوال است ، پس پرسش را چند بار بخوانید ، بعد هر چه درباره ی آن به ذهنتان می آید بنویسید ، حتی اگر به نظرتان مسخره است ، شاید درست نوشتید ، استفاده از کلمات زیبا و شیک در این مواقع توصیه می شود. گاهی اوقات از سوالاتی که پاسخشان را نمی دانستم نمره ی بیشتری به دست می آوردم ، شما هم امتحان کنید

ده ، پانزده دقیقه ی قبل از شروع امتحان به مدرسه بروید! چند دقیقه ی قبل از امتحان برای من دقایق طلایی بودند ، معمولاً سوالاتی که با دوستانم قبل از امتحان مرور می کردیم ، سر امتحان می آمد ، به همین دلیل همیشه چند دقیقه ی قبل از امتحان مشغول مرور سوالات مهم بودیم

بعد از پر کردن برگه حتما یک یا دو بار آن را چک کنید ، مثل من نباشید ، گاهی من آن قدر برای تحویل برگه ام هیجان داشتم که بعضی از نکات کوچک را جا می انداختم ، حس مزخرفی است که نمره ی بیست را با نمره ی 18 یا کمتر عوض کنی ، کمی دقت داشته باشید

اعتماد به نفستان را حفظ کنید ، حتی اگر فقط چند صفحه از کتاب را خوانده اید ، باز خود را شکست خورده و ناامید ندانید. دوستی داشتم که شبها تا صبح بیدار می ماند و کتاب درسی را 3 تا 4 بار مرور می کرد ، همیشه قبل از امتحان از من می پرسید : چقدر درس خوانده ای؟  اوایل من روحیه ام را کاملاً می باختم من 50 صفحه خوانده بودم ، او نزدیک به 200 صفحه ی کتاب زیست شناسی را 3 بار خوانده بود. کیفیت مهم تر از کمیت است . پس از امتحان او می گفت فقط امیدوارم قبول شوم ، من فکر می کردم اگر فقط می توانستم یک شکل را بکشم نمره ی کامل را می گرفتم ،( راستی به شکل های کتاب درسی دقت کنید ) وبه خودتان و خدا توکل کنید

وقتی امتحان تمام شد ، دیگر فکرش را نکنید ، تمام شده است ، دیگر کاری از دستتان بر نمی آید ، روحیه تان را نبازید . این درسی بود که دوستم اعظم به من یاد داد ، وقتی در اثر اعتماد به نفس زیاد کتاب هندسه ام را نخواندم و امتحانم افتضاح شد ، گفت : " بنا را بر بد نگذار ، مثبت بیندیش و بگو امتحانم را خوب داده ام ." من به حرف او گوش دادم و بقیه ی امتحاناتم را خوب دادم ، اگر به آن امتحان فکر کرده بودم .... ، خب شما هم وقتی از جلسه ی امتحان بیرون آمدید ، خودتان را برای امتحان بعدی آماده کنید ، حتی جوابهای درست و غلط را هم چک نکنید و از تجربه ی من هم درس بگیرید :اعتماد به نفس زیاد هم خوب نیست ، شما نمی دانید در ذهن طراح سوال چه می گذرد شاید سوالاتی طرح کند که اصلاً تصورش را نمی کردید ، پس کل کتاب را به دقت بخوانید و نمونه سوالات متفاوتی را حل کنید

اینها توصیه های همیشگی من به خواهرم  و دوستانم هست ، حتماً شما هم سبک خودتان را برای درس خواندن دارید ، اگر خواستید می توانید الگوی خودتان را برای ما بنویسید

پنجاه و هفت درس برای تقویت حافظه : ترجمه و تألیف دکتر عبدالکریم قریب ، نشر اختران
مطالعه ی موفق با تمرکز : مولف م. حورایی، ناشر : دکلمه گران
                                                                                                                    M.T

_________________________سبک یادگیری خود را کشف کنید______
​​
​​
_________________

M.T

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

My Blog List

Blog Archive

Powered by Blogger.

Text Widget

Copyright © iIslandbooks | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com